Bygg upp konditionen

Oavsett om du håller på med någon kampsport eller inte så är det viktigt att bygga upp konditionen. Som soffliggare så får man allt sämre kondition och det mesta i livet blir allt mer jobbigt. Man behöver inte bli någon elitidrottare bara för att man tränar och är ute och rör på sig.

Cykel som träning

Har du inte tränat tidigare eller om det var länge sedan du rörde på kroppen så gäller det att ta det lugnt första tiden. En träningsform som passar de flesta är cykel. Det är skonsamt för kroppen samtidigt som den ger bar konditionsträning. Den kan du nyttja även om du inte tränar. Skaffa dig en cykel från Cykelkraft om du inte har någon sedan tidigare. Börja cykla till och från arbetet om du inte har allt för långt. ge dig ut p härliga cykelturer under ledig tid. Du får inte bara träning utan du får frisk luft och upptäcka saker och ting när du är ute och cyklar.

Simning som träning

Även simning är skonsamt för kroppen och tro det eller ej, en bra konditionsträning. Simträning kan helt kart hjälpa dig att bygga upp din kondition. Som med det mesta här i livet så gäller det att få in rutinerna att träna. Regelbundenhet gör att du får resultat. Det går inte att fuska och hoppa över något träningspass. Avsätt den tid som behövs för att ett par gånger i vecka ta dig till simhallen och simma de längder som du bestämt dig för.

Triathlon

Om du lägger till löpning som träningsform så kanske du tillslut kan genomföra en triathlon. Det är en av de tuffare tävlingar som finns och det är inte alla som klarar att fixa dessa lopp. Du ska förutom löpning även genomföra cykling och simning. Distanserna ser lite olika ut beroende på vilken typ av triathlon som ska genomföras. Om man utför en Supersprint så är distanserna följande. Simning 200 meter, cykling 10 kilometer och löpning 2,5 kilometer. Den grymmaste tävlingen är Ironman där det är 3860 meter simning, 180 kilometer cykling och 42,2 kilometer löpning.

Bookmark the permalink.